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2018 - 2019

2 3 " L'edžpression recrée et métamorphose »

Maurice Merleau-Ponty

4 5

Résumé

Alors que la recherche du photoréalisme en images de synthèse revêt une place importante

" expressif » en animation temps-rĠel afin de permettre audž artistes de s'approprier plus librement le

médium numérique et de transmettre le plus intuitivement possible leur subjectivité. Pour mettre à

au cours de l'histoire ǀia l'emploi des mĠdias traditionnels pour edžprimer une ǀision ou une Ġmotion

singulière. Nous étudierons notamment comment les effets de matière, de couleur et de lumière

sont régulièrement employés par les peintres pour inventer et développer un style visuel propre. On

posera ensuite la question de la spécificité du médium numérique, en particulier dans le domaine du

temps-rĠel, dans le but d'edžploiter au mieudž les possibilitĠs offertes par celui-ci. Nous tenterons ainsi

de produire de nouǀeaudž outils utilisables pour l'animation 3D temps-réel afin donner un maximum

efficace.

Abstract

While the research of photorealism in computer graphics takes an important place in the

actual technical and technological development field, there are other ways of using and taking

advantages of the possibilities offered by 3D rendering for movies that are still waiting to be

investigated. The main issue of these studies will be to experiment and develop various expressive

render technics destined to realtime animation in order to allow the artists to appropriate the digital

medium in a more freely way and to convey their subjectivity as intuitively as possible. To implement

those tools, I will firstly question the various processes undertaken by artists throughout history by

the use of traditionnal medias to express a vision or a singular emotion. In particular, we will study

the way material, color and light effects are regularly used by painters to invent and develop their new proper visual styles. Next, we will raise the question of the specificity of the digital medium,

more particularly in the field of realtime rendering, in order to make the best use of the possibilities

it can offer. Thus, we will try to implement tools that can be used for realtime 3D animation in order

to provide maximum freedom to artists so that they will be able to express an emotion or a message in an efficient way. 6

Remerciements

A ma famille pour tout son soutien,

A Gaëtan Henry pour son merveilleux travail lors du projet intensif, A Chu-Yin Chen pour son suivi et ses précieux conseils,

A l'vquotesdbs_dbs29.pdfusesText_35

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