tipărită, diversele variante rămân în Deznodământul (momentul rezolvării conflictului) La Examenul Naţional de Bacalaureat, disciplina Limba şi literatura română, Sub sărutarea zorilor tot pământul, crestat în mii de frânturi, după toanele şi Genul dramatic, respectiv specia comedia, se regăsesc în conţinuturile
Previous PDF | Next PDF |
[PDF] Rezumate la Limba şi Literatura Română pentru BAC - Concepte
momentul final al subiectului, prin care se rezolvă conflictul Lazăr, Oana Rezumate la Limba şi Literatura Română pentru BAC Comedia - este o specie a genului dramatic, în proză sau în Sub sărutarea zorilor tot pământul crestat în
[PDF] KITUL ELEVULUI
tipărită, diversele variante rămân în Deznodământul (momentul rezolvării conflictului) La Examenul Naţional de Bacalaureat, disciplina Limba şi literatura română, Sub sărutarea zorilor tot pământul, crestat în mii de frânturi, după toanele şi Genul dramatic, respectiv specia comedia, se regăsesc în conţinuturile
[PDF] Macheta romana IX:Layout 1qxd - Adrian Săvoiu
16 fév 2013 · paronimice (toate exemplele sunt din comediile lui I L Caragiale): • Hehei Unul e modul în care va rezolva ea viitorul lui Trică aceea se închi Alege una dintre cele trei variante de mai sus şi scrie un dialog format din patru - cinci Zorilor, la nr 101, într- la Bac; Războiul de la Soci, cându s-au bătut
[PDF] Literatura română
revista „Convorbiri literare“, unde debutează cu comedia Fata de birău În 1874 intră în cercul „momente“: D‑l Goe, Bacalaureat, Un pedagog de şcoală nouă și Urgent Viaţa românească nu este varianta literară a poporanismului politic, își „Sub sărutarea zorilor tot pământul, crestat în mii de frânturi, după toa-
[PDF] CARTI 2017 - site (1) - Colegiul Naţional Garabet Ibrăileanu Iaşi
Exerciții și probleme rezolvate de chimie fizică Bucureşti 1997 chimie, mineralogie (54) Baciu Ariadna ș a Tehnica lucrărilor de laborator de chimie organică
[PDF] IL Caragiale - Momente - Humanitas
strânge într-o comedie comoara de observaţiuni făcute asu - pra altor pături sociale decât bana lităţii cotidiene se petrec şi se rezolvă toate micile şi de amintire, după cum atestă prima sa variantă („Reîntoar - cerea M S şi mahala o mică fabrică de bacalaureat De aminteri La lumina zorilor, Nae recunoaşte desi -
[PDF] comercios para canjear puntos credomatic panama
[PDF] comité d'évaluation scientifique anr 2017
[PDF] comité d'hygiène et de sécurité en algérie
[PDF] commande autocad francais pdf
[PDF] commande cmd pour hacker facebook pdf
[PDF] commande cmd pour hacker pdf
[PDF] commande cmd windows 7 hack
[PDF] commande latex math
[PDF] commander chèque desjardins
[PDF] commandes cmd hack
[PDF] commandes cmd hack pdf
[PDF] commandes cmd windows 7
[PDF] commandes latex de base
[PDF] comment a commencé la deuxieme guerre mondiale
ĠĠ-2013
Ġ1 ĠăĠă
Titlul proiectului: - Program ăăĠ în ăĠăăPOSDRU/153/1.1/S/136612
Beneficiar: ĠSuceava
KITUL ELEVULUI
1ĠĠ-2013
Titlul proiectului: - Program ăăĠăĠăăPOSDRU/153/1.1/S/136612
Beneficiar: Ġ
KITUL ELEVULUI
AUTORI: LIDIA Ă
DANIELA PINTILIE, NICOLETA STAN, IONELA MIHAELA BÂNDIUL, - LOREDANA STREINU, ANCA GABRIELAĂ POPA, MARIANA POPA.
2 FĂĂ-basmul cult, Povestea lui Harap-Alb ă
Expert
Ġ: prof. Lidia Mîrzac Activitatea 1. (10 min.)Citete cu atenĠăăĠelor:
Grupa 1. BASM,
basme, s. n. 1. Ġăă forĠele binelui ăExpr. (Fam.) A se face de
basm (DEX, 2009) BASM, basme, s. n. 1. NaraĠiune (de obicei creaĠăi fapte fantastice iadesea cu participarea unor forĠe supranaturale. Pe-atunci credeam aievea în basmul Cosînzenii.
BENIUC, V. 23. Basmele cele blind ănii mei dragi... se trezesc ăĠa mea. SADOVEANU, N. F. 25. Ca-n basme masa mi s-ar pune i s-ar deterne tot ca-n basme. MACEDONSKl, O. I 66. Un basm cu pajuri i cu zmei începe- ă -asculĠi povestea ei i stai îngînduratâ. CO BUC, P. I 192. Visez la basmul vechi al zînei ă ă ă -mi spune basme, ci povestete-mi exact celePl. i: (rar) basmuri (CAMILAR,
N. I 316). (
Ġ) CerinĠe: 1. ă 2. ă Ġional îi aparĠine fragmentul? MenĠă ă conĠinut. 3. Ce elemente de conĠinut importante ( idei, argument, fapte, opinii) identifici în textul dat. 4. ĠăĠĠă Grupa 2.
mai ales contopirea mai multor fragmente de basme (sau motive) într-unul nou(....).Naratorul nu e
la ĠăĠ himerici lipsesc dintr-o naratiune, nu avem de-Estetica basmului) Ġ 1. Cine ar putea fi receptorul textului dat, ă 2. ă Ġional îi aparĠine fragmentul? MenĠă ă
conĠinut. 3. Ce elemente de conĠinut importante ( idei, argument, fapte, opinii) identifici în textul dat? 4. Scrie un sinonim contextua 3
Grupa 3. Ġ Ġ Ġei sociale , apropie sensibil basmul fantastic de viaĠăăăăăĠii noi, ă fectul pe care acestea îl au în contiinĠa oamenilor, noua mentalitate a povestitorilor, noul lor nivel de cunoatere, ăĠi de a înĠelege fenomenele sociale.ămodern, viaĠa oreaelor
cu aspectele ei caracteristice, un vocabular axat pe viaĠăăă, eroul foloseăă povestitor din Oltenia îăăĠi frumoi ăĠi, ci din profesori, generali i minitri. Eroii basmelor lui au serviciu ăăăăăîntr-un
ăĠe atunci când vin în contact cu constituenĠiitradiĠionali ai basmului. Sedimentarea lor în substanĠa naraĠiunii, armonizarea cu elementele vechi,
ăăănsibile în structura tradiĠăi mai mare libertate în tratarea tiparelor compoziĠ ă, Folclor literar românesc) CerinĠe: 1.ă 2.
ăil funcĠional îi aparĠine fragmentul? MenĠăă conĠinut. 3.
Ce elemente de conĠinut importante ( idei, argument, fapte, opinii) identifici în textul dat? 4.
ĠăĠăĠă Activitatea 2 ( 5 min.)
CompletaĠi spaĠiile libere, pentru a obĠine o definiĠă ăăăăă Personajele au puteri i însu
Ġi- frumo ăă
ăă 1.
o situaĠie de echilibru (expoziĠiunea); (intriga); ăurarea acĠiunii); ....(punctual culminant); ă La nivelul conĠinutului, discursul narativ este susĠinut de formule tipice. Formula iniĠă
ĠăĠ4
ăăĠĠ. Timpul i spaĠ Numele speciei provine din cuvântul Basmul este o specie a epicii populare, în care personaje fabuloase, reprezentând forĠe ale binelui ăăăăĠă frumosului.1. Formule stereotipe: A) de început/ iniĠialeăAmu ă ă într-
Ġătimp fabulos + Ġ ă
B) de mijloc/ medianeăĠ din
poveste, înainte mult mai esteC) de încheiere/ finale: ăă-
III.Temaă
IV. Motive specifice: ă ăă ; motivul cifrei 3 multiplilor; ăĠ Ġ; motivul drumului;motivul
ăăĠ; ; ă cu ajutorul
unor personaje miraculoase; motivul izbânzii binelui; motivul pedă; ăăV. Personaje (fantastice): sunt lineare i arhetipale: iniĠiatorul, zmeu, zâna; au caracter universal; eroul (protagonistul) este adeseori ajutat de obiecte magice, de fiinĠe supranaturale, de animale
fabuloase sau de f ă sunt construite antitetic: a) pozitive: eroulă-Frumos; Ġ= Ġăfapte bune sau prin simpatie (personaje cu puteri supranaturale, personaje animaliere).
b) negative (adversarii eroului): balauri, zmei, Muma-ă-ă-ă-Cot, VI.Elemente magice
ăărea lui Harap-ă-ă-ă-
ă VII.
VIII.Ordonarea momentelor subiectului:
a) o situaĠie iniĠă b) un eveniment/ o serie de evenimente care ăĠial c) acĠiunea reparatorie d) refacerea echilibrului lupta e) ă1. AcĠiunea
2. Coordonatele acĠiunii sunt în mod deliberat vagi, locul i timpul fiind indicate la modul cel mai
general, sugerând astfel si caracterul universal valabil al personajelor ă5astfel, timpul este unul al originilor, al începuturilor illo tempore; spaĠăĠit între cele
ăăâmuri: acesta i
ă Activitatea 3. (4 min.)
!În secolul al XIX- ă primele culegeri de basme populare i primele teorii asupra specie. Interesul pentru basm a culminatăe ăă
NumiĠăă
basme culte.Ġă diferenĠăi basmul cult.
Basmul popular
Basmul cult
Deosebiri
necunoscut; ăĠ unui autor cunoscut; are caracter colectiv, nefiind opera uneiă acesta este individual, cazurile
operelor colective nefiind excluse; are caracter oral, fiind transmis de la o manuscris; are caracter sincretic, deoarece în timpul instrumentelor populare mi de jocul scenic are un tipar narativ consacrat , concretizatîntr-Ġ- tip, cu grad mare de
modul de expunere predominant este personajele sunt unilaterale, plate, reprezentând fie transmite viziunea despre lume a unei nu are caracter sincretic; fabulosul este tratat realist; scriitorului, care preia tiparul descrierea; personajele sunt complexe, vii, transmite viziunea despre lume a filosofice, viziunea sa asupra folclorului ( conform ideilor epocii 6BASMUL CULT
DIAGRAMA VENN (1 min)
BASMUL POPULAR
Activitatea 4 (5 min.)
!Povestea lui Harap-Alb ăăă"Convorbiri literare", este un basm cult, ăĠăăăăăăăa binelui se ăăă(Pompiliu Constantinescu). !Tema triumfului binelui asupăăăătema iniĠa ăa eroului.
7 ĠĠia titlului Titlul Ġănumele eroului eponim ĠăăĠ din care vine ăăăă Spânului ătige.; oximoronul generat de simbolurile cromaticeăĠăĠla
Ġă Activitatea 5 (10 min.)
Compozitia: ă Ġă ă ăăĠine caracterul de bildungsroman. Basmul are trei mari secvenĠe narative delimitate de motivul podului. În DicĠionarul de simboluri ă ă ăĠă. ăĠĠ
ăă-le pe scurt
SecvenĠa I. ( grupa 1):
1. ăĠă
2. ăĠ
3. ăă-5 rânduri)
4. Alegerea Calului. (Cum?)
5. Episodul de la pod.
SecvenĠa II ( grupa 2).
1.Întâlnirile succesive cu Spânul (Unde?)
2.ăăăte o semnificaĠă
3.ăăd în 60-100 de cuvinte)
4. 5.SecvenĠa III ( grupa 3)
1.Salvarea furnicilor i a albinelor .
2.ăăirea cu cei 5 uriai:
3. 4.ăi Ro:
5.Moartea ă-100 de cuvinte)
8Activitatea 5 (5 min.)
!Formulele iniĠiale i cele finale în Povestea lui Harap -Alb ă ComparaĠăi notaĠi aseăăi deosebirile, conform criteriilor din tabel: Basm popular Povestea lui Harap-Albăăă-ar fi, nu
s- ă se luau de gât lupii cuăăĠ-se; de când se
ă -arunca în slava
De când se scria musca pe ă
Mai mincinos cine nu crede. ăă-o Ġă
nu, se uăăDeosebiri
Rol In Povestea lui Harap Alb, formulele iniĠiale i cele finale sunt orientate spre crearea unei lumi verosimile. Formula iniĠăăĠă reale, cel puĠ ă Ġiul narativ, reluat pe parcursul textului pentru a menĠine atenĠăĠie a ăĠă( care apropie timpul vag al basmului de -odiferenĠele esenĠiale dint ă Ġiunii i imperfecĠiunea, inechitatea lumii reale,
ăte.
Intrarea într- ă ă"se cam duc la ăăĠăĠăcuvântul din poveste înainte mult mai este" Activitatea 6 ( 5 min.) 9Personajele
Morfologiei basmului ă
arhetipuri: protagonistul (eroul), antagonistul/ falsul erou. ajutoarele, personaje-Ġ anumĠĠ himerici, n-avem de-a face cu un basm.ăPro ă
ăăvocile" altor personaje sau
Grupa 1
Fragmente (citate) ăă Mijloace de
caracterizareFiul craiu ăă
vorbele babei, scoate atunci unFiul craiului cel mai mic,
începe a plânge în inima sa,
lovit fiind în adâncul sufletului 10 ce aude glas de om zicând: sunt. slab, de- ă veni de-ăă zicând:Ġ -ai
Grupa 2
Fragmente (citate) ăă Mijloace de caracterizareFiul craiului, boboc în felul ă
tranc! capacul pe gura fântânii. -Alb- zise Sfână- ă-ă-i vreme de pierdut. Dar
11 zise fiul craăă-te
aiasta- Ġ -am încotro; mort- ăGrupa 3
Fragmente (citate) ăă Mijloace de caracterizare mi-Ġăăăăă ne ducem de unde am venit.Numai Harap- Alb nu aducea nicio
capul cerbului le-ă-ă mai nu-i venea s-ă 12 dragostea ei.ăăăndul:
oiu îneca cu cal cu tot. Dar tot mai bineă o trece înot dincolo, la cela mal,
Grupa 4
Fragmente (citate) ăă Mijloace de caracterizare dinaintea îmă ăă ă ă -a dat
turbat la Harap- -ă dintr-ăăDoar n--am venit
pentru Harap- ăăînceputul eroul este .....................................................................................,
în final, a
Harap-ăă 13
a) ăă Ġă(pe parcu ă ă antierou, ă b) ăăăĠ c) ăăa de înapoiere ĺ Ġ ăăĠ ĺăăsimetric prin cĠĺăă-ăĠĺăActivitatea 7 (10 min.)
ăăăcaracterul profund uman, ăi milostiveniaActivitatea 8 (10 min.)
Caracterizarea personajelor din Povestea lui Harap-Alb ă cu ajutorul proverbelor Personajul Caracterizarea personajului, prin proverbe si sugerateAsta nu miroase a nas de om.
Se pot culca pe-o ureche.
Cel - de - ă ă
Deal cu deal se-ă
Din partea lor si-ăă
Spune curat.
Nu i-ă.
Se face ros cum îi gotca.
Nu-si vede lumea înaintea ochilor de necaz.
ăă-a dura.
-n drum. -un noroc.S-ăĠ
De ceea ce s-ă-ă
14Spune verde-n ochi.
ă-zeu.
Vai de pielea lui.
ă-zeu omului cât poate el suferi.
I s-au prins minciunile de bune
Nu-l puteau mistui.
Nu-ă
Drag ca sarea-n ochi.
Sare de bucurie.
L-ă-Ġ
ăăăea de-ă
Si- ă-i
ă-i este.
Moare de foame.
Îi sfârâie gâtlejul de sete.
Fata nu-i de cele de pe drumuri.
Purta lumea pe degete.
Boboc de trandafir din luna lui mai.
uita, iar la dânsa ba.UNITATEA: GENUL EPIC. PROZA. NUVELA
Expert educaĠ: ă-ăă
ACTIVITATEA 1 (timp 5 minute) CONTEXTUALIZARE. PRĂ 15În Programa Ġ (Anexa nr.2 la OMEN nr. 4923/29.08.2013) pentru disciplina ă ăă
ĠăĠ Ġ asociate acestora.
Genul epic, respectiv specia nuvela, se răĠĠ3. Puner
Lista autorilor canoniciăĠĠ, pentru disciplina ă, sunt:ACTIVITATEA 2 (timp 5 minute) Ă
SUPORT TEORETIC:
Genul epic: Genul epic ܈prin intermediu Ġ ܈ău posibilele opere studiate):
Mihai Eminescu, ă;
I.L. Caragiale, ă;
Ioan Slavici, Moara cu noroc;
Liviu Rebreanu, Catastrofa;
Marin Preda, ă. AUTORUL CANONIC repreă
esteticii literare al vremii/perioadei literare pe careămodel la care ne putem raporta.
ă, nuvela Moara cu
noroc, de Ioan Slavici, reprezentant al realismului românesc, ă-ă 16ămomentele subiectului: Ġ ăĠ܈
ăă Punctul culminant (momentul cel mai tensionat al conflictului)Modurile de expunere specifice genului epic sunt:
dialogul; descrierea. Nuvela este o specie a genului epic în ăă Ġ Ġăăă Clasificare: ăăă istorice; psihologice;fantastice; filozofice; anecdotice. ăăĠăele sunt: renascentiste; romantice; realiste;
naturaliste.SUPORT TEORETIC (CONTEXTUALIZARE):
Ġăconsolidare a dimensiunii realiste
ăle sale, Slavici a demonstrat
din literatura vremii. Departe de ăăăă, ĠăĠĠăĠ. Cu Slavici se
plecare al realismului obiectiv, impus de Liviu Rebreanu. De asemenea, Slavici este primul scriităăĠă personajele sale nu sunt schematice, simple, primitive, ci ĠăĠăăă. Slavă
ăĠăăă 17
În operele lui Ioan Slavici, au fost sesizate trei etape de creaĠ. Ġă idilele Scormon, La crucea din sat, Gura satului ă complementare pe ă (Budulea Taichiia colectiăĠ (Popa Tanda);ăăă ă care
este, în aproape toate cazurile, fericit;Moara cu noroc
ă romanul Mara, ă
tragicăănuvele
se disting doar câteva: Comoara, ăăă. Romanele sociale ăăCorbei , ămi). În schimb, romanele istorice (Din sadoveniene. Doar memorialistica ăă , aspecte specifice stilului lui Ion Slavici: Amintirile,Închisorile mele, Lumea prin care am trecut.
Cu n uvela Moara cu noroc, ăăNovele din popor (1881), Slavici s-ăă-o un moment Ġăă-l apropie de scriitorul rus Dostoievski. Nuvela Moara cu noroc, de Ioan Slavici, poate reprezenta un text literar important, atât
pentru ăămodel de text suport pentru ă, Subiectul IăĠă Ġ ăĠ(concepte
ĠăĠvezi tabelele de mai sus). De asemenea, ă Subiectului III, la eseul structurat, subiect care ă ă Ġ Ġă 18ACTIVITATEA 3 Ă (timp 15 minute)
Grupa 1.
Nicolae Iorga, Ġă, vol. II,
ăĠ23
Ġe, opinii) identifici în textul dat?
4. Care este opinia ta despre importaĠă
Grupa 2.
George Topârceanu, Ioan SlaviciĠă
septembrie 1925, nr. 9, pag. 446-4473. Ce elemente de conĠ 19
4. Care este opinia ta rolul descrierilor în textele literare.
Grupa 3
ăIstoria literaturii ăĠ
ăăă-450
20ğ SUBIECTUL I - Ă
TIMP DE LUCRU: 20 de minute
Ġă Din toa ă
butoaie din pivniĠăăăSe vede c-ă-Ġăăă
bine; d-a fost dat!... ăă (Ioan Slavici, Moara cu noroc 1. 2. 3. 4. 5.ACTIVITATEA 5 (5 de minute)
La Ġ , disciplina ă, Ġăă
ĠăSubiectului 1 (De ex: ă
xemple din ăăăSubiectul III (De ex: ă-ăĠăelemente realisteîntr-o
ă ăĠ unui autor canonic).
SUPORT TEORETIC:
REALISMUL Ġ ă ă ă
ăă ă Ġ ă ă ă ACTIVITATEA 4 (20 de minute) 21realismul s-ăĠăĠ tehnica detaliului, crearea tipologiilor umane, prezentarea defectelor umane.
Realismul literar românesc ă ă
precum ă Marin Preda. Elemente realiste: Când în 1882, Titu Maiorescu, ă ăăăĠ ăă Ġun întreg curent al gustului estetic înEuropaăĠăăăăĠă
referire la specificul personajului caracteristic (Ġ). Maiorescu subliniase în repetate rând Ġ ă ă Ġ Nuvelele lui I. Slavici au contribuit astfel la progresul literaturii roĠ Ġ , prin evocarea procesului de formare a micii burghezii rurale, prinĠĠăĠun autentic
În nuvela reă ăĠ a perspectivei narative, care este ă prin impersonalitatea naratorului, prin Ġ-a, atitudineaăăă (heterodiegetic),
intervine tehnica punctului de vedere în Ġă, personaj episodic, narativ propriu- ă ă -teze ale nuvelei, nuvelăăă. Fiind ă-ă, în Moara cu noroc, de Ioan Slavici, conflictul centraleste cel moral-psihologic, conflictul interior al personajului principal este complex, Ġă22