[PDF] Examenul de bacalaureat na #539 ional 2016 Proba E d - ISJ Braila
[PDF] Examenul de bacalaureat na #539 ional 2017 Proba E d) Psihologie
[PDF] Ressources humaines et communication - Onisep
[PDF] Ressources humaines et communication STMG - Onisep
[PDF] Corrigé du bac STMG RH et Communication 2015 - Sujet de bac
[PDF] Examenul de bacalaureat 2010 Proba E) a) Prob #259 scris #259 la Limba #351 i
[PDF] Examenul de bacalaureat 2012
[PDF] Corrigé du bac S SVT Obligatoire 2015 - Métropole - Sujet de bac
[PDF] Corrigé du bac S SVT Obligatoire 2015 - Asie - Sujet de bac
[PDF] Sujet corrigé de Histoire Géographie - Baccalauréat S (Scientifique
[PDF] Sujet corrigé de Physique - Chimie - Baccalauréat S (Scientifique
[PDF] Corrigé officiel complet du bac S SVT Obligatoire 2010 - Pondichéry
[PDF] Sujet du bac S - Physique Chimie Obligatoire 2011 - Antilles
[PDF] Correction
[PDF] Bac S 2013 Amérique du nord EXERCICE III SURFER SUR LA
'REUL
RLX0DULD
Corbu Corina
*X $QFD Urdea Gheorghe
Bogdanffy Lorand
ISBN 978-973-741-631-5
Editura UNIVERSITAS
3HWURDQL, 2019
5HIHUHQ
LWLLQ LILFL
Prof. univ. dr. habil ing. Eduard Edelhauser
HIOXFUULGULQJ/XFLDQ/XSX'LPD
Prezentul manual didactic universitar este dedicat SURJUDPXOXLSRVWXQLYHUVLWDUGHIRUPDUHL
GH]YROWDUH SURIHVLRQDO FRQWLQX ă ܈
LL GLQ 3HWURDQL, prin proiectul
DWGLQ
Fondul Social European, prin 3URJUDPXO 2SHUD
LRQDO &DSLWDO 8PDQ -2020, Axa
SULRULWDU(GXFD
LHLFRPSHWHQ
H, 2ELHFWLYVSHFLILF2626L26.
3
CAPITOLUL 1. INTRODUCERE ÎN E-LRARNING
Autor: ܉
1.1. E-Learning - aspecte generale
1.1.1. ăĠ
Dezvoltarea Ġă ă de tehnologia Ġ
Ġ în ultima vreme a condus la înregistrarea unei ă Ġ în domeniul instruirii asistate de calculator. Pe fondul ă rapide progresului tehnologic înregistrat, precum pe fondul Ġ de globalizare a Ġ universitare eliminare a Ġ dintre Ġ s-au deschis noi perspective pentru practica Ġă ă cu metode moderne de predare-ăĠ metode specifice ăĠ Una dintre aceste metode presupune utilizarea unei ă orientate mai mult pe instruire în ceea ce procesul Ġ Utilizat Ġ doar ca un termen generic care se referea la dezvoltarea unui mediu electronic pentru furnizarea mai ă a Ġ e-learning a devenit mai mult decât un simplu experiment. S-a dovedit pe baza studiilor proiectelor experimentale ă utilizarea e-learning ă cu tehnologiile Ġ Ġ ă posibilitatea ăăĠ semnificative a procesului Ġ În prezent, e-learning-ul a devenit o ă ă la metodele de Ġ Ġ astfel ă a fost adoptat de ă multe dintre ăĠ de ăĠă mai ales ă avantajelor oferite de posibilitatea instruirii continue sau de cele legate de larga aplicabilitate în cadrul Ġ cele mai diverse. Studiile de specialitate publicate în ultimii cinci ani ă o ă a
ă e-learning în cadrul Ġ
De exemplu, studiul realizat de Bersin&Associates cu privire la maturizarea e-learning-ului din punct de vedere al ă de ă Ġ studiu sponsorizat publicat de ă SkillSoft care se ă pe Ġ ă în domeniu de ă 526 de Ġ diferite, ă Ġ continue a ă e-learning-ului pentru instruirea elevilor, Ġ 4 sau Ġ studiile recente publicate ă ă e-learning s-a instalat deja în portofoliile Ġ care doresc ă- ă obiectivele de afaceri cu rezultate pozitive maxime. Desigur, ă suficiente studii de specialitate suficient material publicat în sprijinul ă e-learning-ului în procesul Ġ Se poate spune ă în ciuda unor înregistrate de unele proiecte din punct de vedere al ă promisiunilor ă ă un acord comun în toate sectoarele Ġ ă Ġ de ă anume acela ă e-learning ul este aici pentru a ă iar Ġ este, ăă ă ă în ceea ce utilizarea sa de ă aceste Ġ
1.1.2. Ġă
Pentru a Ġ specificitatea procesului de instruire online, pentru a-l putea organiza, conduce controla este ă unor termeni specifici, care vor fi Ġ mai jos. Instruirea ă activitatea ă ă în cadrul procesului de ăĠă conform obiectivelor pedagogice generale elaborate la nivel de sistem, în termeni de ă a Ġ ăĠă la Ġă este forma de ăĠă instĠă la începutul secolului XX, ă Ġ pe ăĠ de comunicare oferite prin intermediul telefonului, iar apoi al televiziunii. Instruirea ă de calculator (IAC) ă o ă ă ce ă principiile de modelare ă ă ale ăĠ de instruire în contexul ă tehnologiilor informatice de Ġ caracteristice
ăĠ contemporane. ([1])
ăĠă asistat de calculator (CBL Computer Based Learning), ă prin anii '70, este ăĠă ăĠ cu ajutor unui ansamblu de tehnici metode de utilizare a sistemelor informatice ca unelte pedagogice integrate unui context educativ, fie ă este vorba de ăĠă ă ă liceu, facultate) sau formare ă. ([15], [16]) Instruirea online se ă la instruirea care se ăă prin intermediul unui calculator conectat la o Ġ Ġ Ġ putând fi 5 sub forma unei Ġ Ġ sau a unei sesiuni de lucru ă ră cu ajutorul tehnologiilor de Ġ Materialele Ġ pot fi prezentate sub ă de text, grafice, materiale audio, video. ([15]) Instruirea ă pe Web (WBL Web-Based Learning) ă transforme Ġ WWW într-un veritabil vehicul pentru intruire, diversele materiale Ġ utilizate fiind accesibile online: instrumente software dedicate instruirii, materiale didactice, manuale electronice, ă spre alte surse Ġ ([3]). WBL poate fi ă de instructor sau ă pe calculator. Predarea pe Internet (WBT Web-Based Teaching) a extins ăĠă online prin organizarea unor grupe de Ġ Ġ de ă un instructor, înglobând o serie de sisteme de Ġ liste de e-mail, forumuri de Ġ Ġ ([3]) Instruirea ă (Blended Learning) este forma de instruire în care metodele Ġ de instruire sunt combinate cu cele care ă tehnologia. Cererea Ġ de partajare (application sharing) este Ġ ă pentru utilizarea ă a unui soft aplicativ prin intermediul internetului. Guided Tour este calea ă de ăĠ printr-un program de
ăĠ creat din module.
Un curs electronic este un curs Ġ transpus într-un format accesibil (text, multimedia, audio, video) cu ajutorul calculatorului. ([4], [15]) Se ă ă Ġ de ăĠ online pe care utilizatorii pot ă-l utilizeze concomitent. De obicei, cei care Ġă pot asista la o prelegere live de cele mai multe ori sunt posibile Ġ din partea celor care Ġă ă semnale, Ġ vitezei). Într-o ă ă pot fi integrate elemente cum este cea de Application Sharing. Un obiect Ġ este o entitate, digiă sau non-ă ce poate fi ă ă sau Ġă în timpul procesului Ġ Ġ de tehnologie. [15] Sistem pentru managementul Ġ ăĠă (LCMS Learning Content Management System) este un sistem software care, pe ă organizarea managementul cursurilor a Ġ permite administrarea 6 realizarea de Ġ Aceste LCMS-uri sunt dotate cu sisteme ample de drepturi, Ġ de redactare Ġ de autori. Sistem pentru managementul ăĠă (LMS Learning Management System) este un sistem software care permite organizarea ăĠă online, prin înregistrarea procesului instruirii, înregistrarea rezultatelor testelor, prin parcurgerea întregului material Ġ de transmis. Ġ de tutoriat la Ġă (Tele-tutoring) este ă cu întelesul de asistare de procese de instruire ă Alternativ se folosesc aici sinonimele: eTutoring, Online Trainer etc. În cazul de Tele-tutoring se poate face Ġ între Ġă de specialitate sau asistare ă Se ă ă Ġ de specialitate în procesele de ăĠ se ă prin Tele-Tutoring cu formare ă ă asistarea în domenii de specialitate Ġ-se prin asistĠă de specialitate din partea unor cadre de specialitate instructori. Programe de ăĠ tutoriale sunt pachete software care ă pe cel ce Ġă în trecerea lui prin program sunt, în Ġă construite linear. Un model de instruire ă de calculator este un model Ġ în care componenta ă este tehnologia Ġă [15] Proiectarea instruirii ă organizarea ordonarea materialului care ă ă fie predat ĺ ăĠ ĺ evaluat, la nivelul Ġ Ġ- structurale dintre profesor student. [22] Proiectarea instruirii asistate de calculator poate fi ă ca fiind dezvoltarea ă a Ġ procesului de instruire utilizând teoriile ăĠă instruirii pentru a asigura realizarea caăĠ procesului de instruire. Aceasta este ă de un întreg proces de ă a necesarului de deprinderi, Ġ a obiectivelor ăĠă de concepere a unui sistem de transfer de livrare care ă asigure satisfacerea acestor ăĠi. [22] Un sistem de instruire este o Ġ de mijloace (instrumente) proceduri care deservesc ă procesului de ăĠ [22] Un sistem integrat de ăĠ (Integrated Learning System) este un pachet software de management al instruirii ă Ġ Ġ determinând ă Ġ Ġ în cadrul procesului Ġ [15] Primele sisteme integrate de ăĠ au fost realizate de ă Patrick Suppes, la Universitatea Stanford, în anii 1960. [19] 7 Un mediu virtual de ăĠ (VLE - Virtual Learning Environment) este un mediu cu ă Ġ de ă (1) Ġ între tutori Ġ incluzând comunicare schimb de Ġ (2) distribuirea de Ġ ă Ġ online, management recuperare de documente alte Ġ Ġ de mediu de management al ăĠă (MLE - Managed Learning Environment) este ă pentru a descrie întreaga ă de servicii online oferite în cadrul unei Ġ inclusiv accesul la date personale,
Ġ financiare, scheme de creditare de ă
Instruirea ă ă de calculator (ICAI Intelligent Computer Assisted Instruction) a ă din necesitatea de a rezolva anumite probleme cu care s-au confruntat realizatorii de sisteme clasice de instruire, dintre care Ġă alegerea Ġ optime de Ġ pentru fiecare student; modificarea ă în Ġ de Ġ studentului, a tacticilor pedagogice aplicate; anticiparea, diagnosticarea Ġegerea cauzei erorilor studentului; acceptarea ă corecte, precum dialogul în limbaj natural cu studentul. [6] Principalele categorii de sisteme (medii) inteligente de instruire sunt sistemele inteligente de instruire (ITS Intelligent Tutoring Systems); mediile de ăĠ inteligente (ILE Intelligent Learning Environments), iar o subcategorie a acestora sunt micro-universurile (Microworlds); mediile de instruire inteligente pentru ăĠ prin colaborare (CSCL
Computer Supported Collaborative Learning);
Ġ pedagogici autonomi (PAA Pedagogical Autonomous Agents); sisteme de instruire ă de calculator prin sisteme inteligente (ICAI
Intelligent Computer Assisted Instruction);
sisteme de ăĠ ă de calculator prin sisteme inteligente (ICAL
Intellligent Computer Assisted Learning);
sisteme Ġ inteligente (IES Intellligent Educational Systems); sisteme de Ġă ă în Ġ la Ġă (AI-DE
Artificial Intelligencei Distance Education).[6]
8 Termenul de sistem de instruire online ă un ansamblu de tehnologii, proceduri, mijloace, Ġ care ă pentru atingerea obiectivelor procesului de instruire. [15] Instuirea ă este ă ca fiind proiectarea ă
ă ă a procesului de instruire. [1]
Instruirea ă pe viitor (Future Based Learning) este ăĠ ă spre viitor, care nu se ă Ġă de moda ă sau aspectele financiare, ci se oriă ă practica ă Ġ la acest proces, definindu-se întotdeauna Ġ cont de contextul practicii pedagogice.
E-learning ă Ġ dintre procesul de ăĠ
tehnologiile Ġ ICT (Information and Communication Technology), acoperind un spectru larg de ăĠ de la ăĠă asistat de calculator ă la ăĠă ă în întregime în ă online. [3] Un sistem de e-learning ă într-o Ġă ă de predare- ăĠ ă de o Ġ ce ă resurse Ġ stocate pe medii electronice într-o ordine Ġă ă pentru a fi asimilate de Ġ în maniera proprie, ăă a-i constrânge la ăĠ sincrone de grup. Sarcina educĠ ă bazate pe noile tehnologii ale Ġ ă nu este de a înlocui tipurile Ġ de formare, ci de a le completa în scopul ă randamentului acestora. Software Ġ ă orice produs software în orice format ce poate fi utilizat pe orice calculator care ă un subiect, o ă un experiment, o Ġ un curs etc., fiind o ă sau unica Ġ Ġă de metodele Ġ Ġ Procesul de e-learning este definit prin intĠ prin medii de comunicare între instructor instruit cu participarea ă a unui manager al pachetului software necesar. 9 Fig.1.1. Analiza terminologiei ă în domeniul e-Learning (preluat din [8]) Termenii cei mai des Ġ în domeniul ăĠă virtual sunt
Ġ în opt clase de ă [2]:
- grupul C (calculator), - grupul I (Internet), - grupul T (tehnologie), - grupul D Ġă - grupul O (online), - grupul W (Web), - grupul E (electronic), - grupul R (resurse), în care conceptele Ġ folosite sunt: instruire, ăĠ predare, tutorat,
Ġ [15]
Ġ de generalizare specializare între grupuri sunt reprezentate în figura 1.1. 10
1.1.ă-learning
prin e-ă
ă -learning, iar apoi vom încerca o
acestui sistem de predare-ăĠ-evaluare.
ă-leĠ
utilizat într-un mod corect. oferite de sistemul e-learning: - ĠĠ ăĠă-o săăă - Ġ conduce la libertate în fixarea ale e-ă - sincronăĠĠă - asincron Ġ 11
ă ăănicare în
timp real, fiind livrate de exemplu prin e-mail sau CD. - ăĠ ă în e- Ġ
în ritm propriu. Printr-ăĠĠ
ăĠă-l
ă -learning nu au bine definite aceste seturi de caracteristici. - Ġ ar prin utilizarea Dezavantajul este dat atât de costurile foarte ridicate necesare pentru crearea specifice anumitor domenii. Indiferent de riscurile pe care le presupune sistemul e-learning, trebuie - ăĠice de autoevaluare.
ă-ăĠ-evaluare.
12 Avantajele acestui tip de ăĠ sunt ă accesibilitate, flexibilitate, confortabilitate, utilizatorul putând ă singur, data ora la care se ă în activitatea de instruire. Ġă de sistemul Ġ de ăĠă e-learning-ul ă numeroase avantaje, [13], [14]:
1. Ġ ă mobilitatea creeaă posibilitatea de a accesa
Ġ materialului Ġ de oriunde oricând, cu ajutorul computerului personal a Ġ
2. Accesibilitate online este o ă ă ă acestui tip
de Ġ prin care se Ġ accesul la Ġ prin Internet în timp real, de oriunde oricând, 24 de ore din 24, 7 zile pe ăăăăă
Ġă de timp;
3. Prezentare ă ă a Ġ Ġ;
4. Individualizarea procesului de ăĠ Fiecare instruit are un ritm
stil propriu de asimilare se ă pe un anume tip de memorie în procesul de ăĠ ă sau ă iar parcurgerea cursurilor poate fi ăă treptat repetat, controlându- rapid progresele, beneficiind de un feedback rapid permanent;
5. Metode pedagogice diverse. Programele e-learning trebuie ă ă la
ă diverse metode pedagogice, care ă ghideze Ġ pe tot parcursul procesului de ăĠ la parcurgerea materialelor didactice, la realizarea proiectelor, la evaluarea online ă la certificarea programului, ă este cazul; o serie de experimente care ă efectul pe care îl are utilizarea diverselor medii în Ġ au dus la concluzia ă în general, un material Ġ diversificat este Ġt în Ġ de 80% prin ascultare, vizionare interactivitate;
6. Administrarea online. Utilizarea sistemelor e-learning ă
asigurarea ăĠ utilizatorilor, înregistrarea acestora, monitorizarea
Ġ a serviciilor oferite în Ġ
7. Costuri reduse de Ġ. Software-ul Ġ sau Ġ
electronice de ăĠ nu sunt ieftine. costurile lor sunt maiquotesdbs_dbs23.pdfusesText_29