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Tous droits r€serv€s D€partement des litt€ratures de l'Universit€ Laval, 2000

This document is protected by copyright law. Use of the services of 'rudit (including reproduction) is subject to its terms and conditions, which can be viewed online. This article is disseminated and preserved by 'rudit. 'rudit is a non-profit inter-university consortium of the Universit€ de Montr€al, promote and disseminate research. Le

Trait€ de peinture et de sculpture

de G. Domenico Ottonelli

Yvon Le Gall

Volume 32, Number 1-2, printemps 2000La tol€ranceURI: https://id.erudit.org/iderudit/501257arDOI: https://doi.org/10.7202/501257arSee table of contentsPublisher(s)D€partement des litt€ratures de l'Universit€ LavalISSN0014-214X (print)1708-9069 (digital)Explore this journalCite this article

Le Gall, Y. (2000). Le

Trait€ de peinture et de sculpture

de G. Domenico Ottonelli et Pietro da Cortona. La fin des impr€cateurs ? 32
(1-2), 71"93. https://doi.org/10.7202/501257ar

Article abstract

In Italy in 1652, the

Trattato d€lia pittura e scultura

was published ; it was the result of the collaboration between a Jesuit, G. D. Ottonelli, its main contributor, and Pietro da Cortona, a leading artist on the Roman baroque scene. The work is one of a long line of prescriptive treatises on art. It contrasted sharply with Cardinal Paleotti's

Discorso

intorno le imagini sacre e profane (1582), which had been enshrined as the ultimate reference, owing to its concern with conciliating creators and patrons. A highly sophisticated casuistry, in which a certain form of tolerance took shape, was deployed to maintain a balance between the care of souls and the benefits of creation, particularly through the use of dissimulation

LE TRAITE DE PEINTURE

ET DE

SCUIPTURE DE G. DOMENICO OTTONELLI ET

PIETR O D A

CORTONA

L A FI N DE S

IMPRÉCATEUR

S Yvo n L e Gal l [Parmi le s profession s ave c lesquelle s o n doi t orne r l'espri t de s noble s jeune s gens l e philosoph e compt e cell e d e peindre parc e qu'ell e

élèv

e l'âm e l a contemplation E t mo i j'estim e qu e celu i qu i contempl e bie n comm e peintr e peu t

égalemen

t réussi r comm e maîtr e de s action s vertueuse s e t dirige r l'usag e d e ce t ar t e n actio n d e grâce s notr e créateur selo n l'observatio n d e sain t

Augusti

n (Ottonell i e t Pietr o d a

Cortona

p 2 Ains i G

Domenic

o

Ottonell

i e t Pietr o d a

Corton

a ouvrent-il s leu r

Traité

de peinture et de sculpture e n plei n coeu r d u XVII e siècle

D'entré

e d e jeu nou s avon s droi t cett e odeu r d e sacristi e qu i a tan t frapp Juliu s

Schlosse

r (Schlosser p 6l6) 2 Nou s avon s affair e un e contributio n notoir e d e la littératur e artistiqu e italienn e d u XVII e siècle O n aur a immédiatemen t compri s qu'ell e s'inscri t dan s un e vein e particulière cell e de s moraliste s tendanc e théologiqu e pou r reprendr e l a caté gori e d e

Schlosser

C e couran t s'es t développ sou s l'influenc e d u

Concil

e d e

Trente

deven u un e référenc e e n l a matière L'o n sai t qu e l e

Concil

e a beaucou p tard légifére r su r l e sujet comm e s'i l attendai t qu e de s théologien s e n pris e ave c leur s adversaire s huguenot s déblaien t l e terrain 3 I l n e l' a fai t qu' l a veill e d e s e dissou 1

L'oeuvr

e a fai t l'obje t d'un e

éditio

n anastatiqu e e t critiqu e du e au x soin s d e

Vittori

o

Casale

Faut e d'éditio n française j e donnera i m a propr e traductio n accompagnée a u besoinquotesdbs_dbs6.pdfusesText_12