fables du dixième livre ressemble de très près à l'histoire de la tortue bavarde, celle intitulée « La tortue et les deux canards » Une Tortue était, à la tête légère,
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[PDF] « La Tortue et les deux Canards »
La Tortue et les deux Canards » Une Tortue était, à la tête légère, Qui, lasse de son trou, voulut voir le pays, Volontiers on fait cas d'une terre étrangère :
[PDF] Dire une fable : La Tortue et les deux Canards, de Jean - DUPALA
Fable morale stigmatisant à la fois l'orgueil, la curiosité, le bavardage et l' imprudence, La Tortue et les deux Canards est surtout un conte plutôt pittoresque
[PDF] La Tortue et les deux Canards - Livros Grátis
Jean de la Fontaine La Tortue et les deux Canards − Collection Poésie − Retrouvez cette oeuvre et beaucoup d'autres sur http://www inlibroveritas net
Le grand voyage de la tortue qui désirait voler Motifs oraux - Érudit
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d'utilisation que vous pouvez consulter en ligne. Le grand voyage de la tortue qui d€sirait voler. Motifs oraux, des fourrures
CAROLYN
PODRUCHNY
fourrures. Journal of the Canadian Historical Association / Revue de la Soci€t€ historique du Canada 27(1), 231†262. https://doi.org/10.7202/1040530ar grandes distances au cours de longues p€riodes de temps, et servir de v€hicules pour la transmission de messages entre cultures. Elle retrace en particulier
parler, cette histoire se propagea † travers le monde. De la Perse m€di€vale † la
231JOURNAL OF THE CHA 2016New Series, Vol. 27, No. 1REVUE DE LA SHC 2016Nouvelle série, vol. 27, nº 1Le grand voyage de la tortue qui désirait voler. Motifs oraux, échanges culturels et histoires transfrontalières dans la traite des fourruresCAROLYN PODRUCHNY
Résumé
Dans cet article, l'auteure avance que des récits peuvent voyager sur de très grandes distances au cours de longues périodes de temps, et s ervir de véhicules pour la transmission de messages entre cultures. Elle retrace en particulier l'histoire sacrée anishinaabe (aansookaan) du hér os culturel Nene-bush voyageant dans les airs en se tenant au bâton que tiennent dans leur bec deux oies, et découvre qu'elle origine de l'Asie du Sud.Apparaissant dans les Ja
takas bouddhistes et le Pañchatantra sanscrit (environ 300 avant notre ère jusqu'à 500 de notre ère) dans un récit mettant en scène une tortue qui ne pouvait s'arrêter de parler, cette his- toire se propagea à travers le monde. De la Perse médiévale à la France de l'époque moderne dans le cercle de Jean de La Fontaine, elle atteint l'Amérique du Nord pour se retrouver dans la région des Grands-Lacs au ou celle des missionnaires, avant d'être partagée avec les Anis hinaabegs.Abstract
This article argues that stories can travel great distances over long periods of time and can serve as vehicles to communicate messages across culture s. 232JOURNAL OF THE CHA 2016/ REVUE DE LA SHC
the culture hero Nene-bush travelling through the air holding on to a stick carried between the beaks of two geese, discovering that its origins lie in South Asia. Appearing in the Buddhist Ja takas and the SanskritPañchatantra of c. 300 BCE
500 CE as a story about a turtle who
the Great Lakes by the mid-eighteenth century through medieval Persia to early modern France and Jean de La Fontaine's circle, and then came to North America with fur traders or missionaries, before being shared with Anishinaabeg. 2331 e e 2 Nene-bush [tried to] obtain the affection of the geese. Finally he asked them if he could go south with them when the time sible," another goose said. Then one of the geese had a bright idea. The goose said two of them could get a long stick and hold it in their beaks. Nene-bush thought it was a good idea Along the way everything went as it was planned. Nene-bush hung down from the pole as they winged southward. Then they went over a village and the people saw the strange sight 234
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in the air. "Oh! Look at those geese carrying the Ojibway of geese honked with excitement. Nene-bush became excited also and he shouted at the top of his voice. As soon as he opened his mouth he came down through the sky and landed in the middle of the village. Everyone ran over to him to see what had happened. Nene-bush lay on the ground, he was almost dead. Then the people called a wise man to the scene. The old man knew right away what had happened; he knew that it was Nene-bush. "This old man did not know enough to keep his mouth shut," he told the people. out of trouble the best thing you can do is to keep your mouth shut." e e anishinaabemowin aansookaan, he has stripes on his shell. He has a stripe on his shell because he was always talking too much. 235He was acting like the geese.
The geese were getting ready to leave.
He asked, "where do you go when you leave here?"
"Oh, we go down South, we will probably arrive there in the summer."And then he said:
"Okay, you look for a stick, two of us then, we will hold the stick, and you will hold the stick with your mouth.This is where you will hang on," said the geese.
When the time came to leave, the turtle brought out his stick. He asked both of the geese to grab a hold of the stick. They grabbed a hold of the stick and the birds were on their way.The turtle was amazed.
Everything looked so good.
He was amazed!
As they are going along, the turtle really wanted to talk to his friends, the two birds. There is not a sound coming out of these two birds. But the ones in front are loud and also the ones on the side. He really wanted to talk to his two friends, to tell them how he is amazed at everything, and then in a little while he And so he wanted to talk to the one bird on the side.He opened his mouth.
And then he fell down!
Oh, he came tumbling down in circles to the earth. And so when he landed, he burst his back where the shell is located. This is why today the turtle has stripes on his back, from when he fell and burst his shell. 236JOURNAL OF THE CHA 2016/ REVUE DE LA SHC
JĆtakas, recueil
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Pañchatantra
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247aansookaan
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248JOURNAL OF THE CHA 2016/ REVUE DE LA SHC
249medicine man and ordained Catholic deacon at the
Anishinaabe Spiritual Centre in Espanola
a folk-history character legendary hero of the Shoal Lake Ojibways and probably lived in the area in the late 1700s and early 1800s 250JOURNAL OF THE CHA 2016/ REVUE DE LA SHC
les aansookaan e 251a number of Christian concepts and biblical details for its own purposes
Mille et une nuits
ÉpoqueLieuContexteLangue
JĆtakas, Pañchatantra,
Livre des lumièresFables
e e XX e 252JOURNAL OF THE CHA 2016/ REVUE DE LA SHC
e e eAlgonquin
253e aanokaanan/ aansookaan 254